Rozwój przedsiębiorstwa to stały, długotrwały proces, opierający się na zmianach oraz odpowiednim dostosowaniu skutecznych i skoordynowanych systemów do postępującego otoczenia.
Sukces firmy jest efektem dobrze opracowanej strategii. Bez planu rozwoju nie wiemy, dokąd zmierzamy. Ewolucja oraz wybicie się przedsiębiorstwa nie jest dziełem przypadku, w związku z tym jego działanie powinno opierać się na trzech, podstawowych krokach:
- Wizja firmy oraz umiejętność zaimplementowania jej.
- Skonkretyzowanie celów krótkoterminowych oraz długoterminowych.
- Wyznaczenie osób oraz narzędzi odpowiedzialnych za wykonywanie określonych działań.
Dobrze opracowana strategia daje możliwość istnienia sprawnej oraz dobrze prosperującej/ przynoszącej zyski firmy.
Korzystne dla wzrostu i działania na rynku jest inwestowanie. Inwestycje powinny stanowić nieodłączny element strategii rozwijającej się firmy. Zanim się ją podejmie, dobrze jest ocenić ryzyko. Z drugiej strony – nowe inwestycje to ogromna szansa na rozwój. Jeśli więc firma ma prosperować i generować przychody, musi mieć kontrolę opartą na inwestycjach. Rozwój jest kluczem do sukcesu i może otworzyć wiele drzwi. Najlepszym podejściem jest sprytne zarządzanie i dynamizacja. Wiele firm upada po pierwszym roku działalności. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest wiele czynników. Jednym z nich jest właśnie brak strategii i funduszy inwestycyjnych.
Aby skutecznie wspierać biznes, należy wskazać plan działań prowadzących do strategii. Najlepszym sposobem będzie ustalenie go na początku i zrozumienie, gdzie chcemy być za 3, 5 czy 10 lat. Strategia firmy jest jak mapa, na której zaznaczone jest kontinuum punktów prowadzących do jej celów. Tworząc ją, należy wziąć pod uwagę wiele czynników, m.in.:
- system ekonomiczny odbiorców,
- perspektywy rynku,
- zasoby i możliwości firmy.
Dotyczy to nie tylko dużych przedsiębiorstw, ale także małych, średnich i mikro. Pomaga to lepiej rozwinąć się na danym obszarze, osiągać nowe cele, a także zwiększa możliwości:
- lepszego funkcjonowania przedsiębiorstwa,
- zwiększenia jego wartości rynkowej,
- wzrostu konkurencyjności na rynku,
- zwiększenia innowacyjności,
- wzrostu dochodu i majątku firmy.
Często jedynym sposobem na zbudowanie silnej pozycji w branży jest finansowanie zewnętrzne. W niektórych sytuacjach postrzegane jako ostateczność, jednakże pamiętajmy o możliwości rozwinięcia skrzydeł dzięki dodatkowym środkom. Przemyślana strategia firmy i przeprowadzenie odpowiednich badań rynku może skutkować zwiększeniem przychodów – a co za tym idzie – szybką spłatą zobowiązań i wybiciem się na rynku konkurencji. Finansowanie zewnętrzne należy uznać jako jeden z elementów dobrze opracowanej strategii.